اما کیست که لذت رانندگی در هوای باطراوت پائیزی را نداند؟ رعایت فاصله طولی مناسب برای رانندگان، هنگامی که پشت سروسایل نقلیه دیگری در حال حرکت هستند، عامل مهمی در جلوگیری از وقوع تصادفات زنجیرهای (برخورد از جلو به عقب) است.
با استناد به ماده ۳۷۱ آییننامه راهور، رانندگانی که در معابر لغزنده در حال حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر هستند، برای ایمنی باید شش طول اتومبیل با خودروی جلو فاصله داشته باشند. همچنین بتوانند در هر شرایطی به موقع واکنش نشان دهند. رعایت نکات زیر به هنگام رانندگی در روزهای بارانی و برفی به افزایش ایمنی در رانندگی میانجامد.
هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج دهید. مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند. از سالم بودن برف پاککنهای جلو و عقب مطمئن باشید و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید.
منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید. در یک جاده گل آلود، حتی پس از باران، ماشینهای جلویی آن را گلی خواهند کرد.
مراعات عابران پیاده را بکنید. خیابان پر از چاله های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب میشوند. شرط انصاف این است که از چالهها با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به عابران نپاشد.
هنگام بارندگی، حداکثر سرعتهای مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش مییابد و شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید.
این احتیاط در سرعت، برای وقتی که تازه باران شروع شده هم صادق است. یعنی وقتی که تازه زمین تر شده، اصطکاک کاهش مییابد. به خصوص در اوایل بارندگی، به علت مخلوط شدن آلودگیهای سطحی مانند روغن ماشین و گرد و خاک که به طور معمول روی سطح همه خیابانها و جادهها هست، حتی خطر جدیتر نیز میشود.
شاید این سوال پیش بیاید که هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنیم؟ بهترین کار، این است که اعتمادبه نفس داشته و به خود مسلط باشید. از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخها را قفل میکند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر میشود.
باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر میخورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.
از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربهای به عقب خودرو میزند که موجب سر خوردن آن میشود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد. در عین حال، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا این حالت به کم شدن سرعت کمک میکند و حداکثر کنترل را به راننده میدهد.
از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادنهای بی مورد و چرخاندن سریع چرخها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیقتر و کاملتر در گل و لای فرو میبرد.
اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدید گشتید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید و بردارید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشینهایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحتتر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شدهاند.
اخلاق رانندگی را در این روزها بیشتر رعایت کنید تا برای خودروهایی که احتمالا ترمز ABS و ایمنی مناسبی ندارند هم مشکلی پیش نیاید؛ اگر رانندهای نیاز به کمک دارد تا رسیدن نیروی امدادی میتوانید در حد توانتان کمکش کنید، اگر عابران پیاده منتظر اتومبیلی برای رسیدن به مقصد هستند، میتوانید در صورت مهیا بودن شرایط تا مسیری آنها را با خود همراه کنید. برای رانندگی در هوای بارانی خوب است دلمان نیز بارانی باشد!